Wat kost een website?

Een website is het online visitekaartje van je bedrijf. Maar wat kost een website eigenlijk? Vraag verschillende offertes aan en het ene bureau legt een offerte neer van €1.000,- en het andere een van €10.000,-. Waarom zijn deze verschillen zo groot? En krijg ik waar voor mijn geld? Je wilt natuurlijk niet teveel betalen.

Laat ik beginnen met dat er voor iedere ondernemer een website te bouwen is. Een websites voor jouw doelgroep met diverse mogelijkheden en bijbehorende tarieven. Dat geldt ook voor WordPress websites.
Wat een website kost, is afhankelijk van veel factoren. Als iemand vraagt: wat kost een huis?, zou je direct zeggen: dat ligt eraan. Hoe groot is het huis? Staat het op het platteland of midden in de stad? Hoe goed is het huis geïsoleerd? Hetzelfde geldt voor een website, maar dan met andere factoren.

Iedereen kan toch een website maken?

Als ik sommige reclames mag geloven, kan iedereen een website maken die ook nog eens goed scoort in Google. Zelfs als je verder geen enkele kennis van webdesign hebt, tover je met een paar muisklikken de mooiste websites tevoorschijn. Tenminste… dat wordt beweerd.
Gelukkig voor ons als webbouwers zit de wereld toch iets anders in elkaar. Dat je een fotocamera hebt, wil nog niet zeggen dat je ook goede foto’s kunt maken. Er komt meer bij kijken.

Maatwerk of template?

Een website template is een website die je online kunt kopen bij verschillende aanbieders. Deze templates zijn kant en klaar, alle code is al voor je geschreven. Het enige dat jij nog hoeft te doen, is teksten en beeldmateriaal toevoegen en de kleuren aanpassen aan je huisstijl. Een prima oplossing voor ZZP-ers en het kleine MKB die online zichtbaar willen zijn zonder al te veel eisen.

Hecht je veel waarde aan je online presentatie en vindbaarheid, dan ga je meestal voor maatwerk. Bij een maatwerk website ontwikkelen we speciaal voor jou een website. We maken géén gebruik van kant-en-klare templates. Alle code moet dus nog geschreven worden. Maar voordat we hiermee kunnen beginnen, willen we weten hoe de website eruit gaat zien. Er wordt een design gemaakt dat de webbouwer exact namaakt. Ook wordt er nagedacht welke doelgroep aangesproken moet worden, hoe de navigatiestructuur eruit komt te zien, welk lettertype er gebruikt moet worden etc. Kortom, alles wat nodig is om zoveel mogelijk conversie uit de website of webshop te halen. Een maatwerk website is geschikt voor bedrijven die zich willen onderscheiden.

Vroeger en nu

Laten we teruggaan naar begin deze eeuw. De wereld van de webbouwers zag er toen heel anders uit. Google bestond nog maar net en was nog niet zo groot als tegenwoordig. Mobiele telefoons bestonden wel, maar je kon er hoofdzakelijk mee bellen, sms-en en Snake op spelen. Een website bekijken op je telefoon stond nog in de kinderschoenen.

Tegenwoordig moeten we rekening houden met zoekmachine optimalisatie (SEO), verschillende browsers en tientallen verschillende telefoons met elk hun eigen resolutie. Dan heb ik het nog niet eens over het verschil tussen Android en IOS, Google Chrome en Internet Explorer. Allemaal zaken waar wij als webbouwers dagelijks mee te maken hebben.

Een website controleren op al deze systemen kost veel tijd en neemt een aanzienlijk deel van de kosten in beslag. Je wilt immers dat je website op elk apparaat goed werkt.

Uurtarief

Het uurtarief bepaalt mede de kosten van een website. Zo zal een beginner ongeveer €25,- per uur rekenen, een freelancer €60 tot €100,- en een internetbureau tussen de €65 en €150,- per uur. Een professionele website kost al snel een paar duizend euro. Dan heb ik het nog niet over externe koppelingen met CRM systemen (Customer Relations Management) of geavanceerde E-commerce toepassingen.

Teksten en beeldmateriaal

Iedereen kan wel een stukje tekst schrijven, maar dat wil nog niet zeggen dat het geschikt is voor het web. Andere disciplines zijn hierbij belangrijk, waarbij rekening gehouden moet worden met zoekmachine optimalisatie (SEO). Schrijf je je teksten zelf, of laat je dit over aan een tekstschrijver?

Hetzelfde geldt voor het beeldmateriaal: een niet te onderschatten onderdeel van een website. Het beeldmateriaal is zeer bepalend voor het uiterlijk van je website. Verkeerd gekozen beeldmateriaal kan vervelende consequenties met zich meebrengen. Potentiële klanten krijgen een verkeerd idee over je bedrijf.

Natuurlijk kunnen er stockfoto’s aangekocht worden. Voor een paar euro per foto kunnen deze heel bruikbaar zijn. Wil je je onderscheiden, dan ontkom je er niet aan een ervaren fotograaf het beeldmateriaal te laten verzorgen.

Projectmanagement

Bij grote projecten is het handig om een projectmanager aan te stellen. Deze projectmanager verzorgt de communicatie tussen de verschillende partijen. Denk hierbij aan webdevelopers, marketing, design en online communicatie. Je hebt één aanspreekpunt.

Uitstraling

De investering die je maakt voor een nieuwe website, maak je niet voor niets. Je wilt immers zichtbaar zijn voor nieuwe klanten, maar ook je bestaande klanten goed bedienen. Want die laatste groep zijn je ambassadeurs. Maar een website heeft nog een heel belangrijke functie; de uitstraling van je bedrijf. Een goede en mooie website van je bedrijf straalt professionaliteit en deskundigheid uit.

Conclusie

Tal van factoren hebben invloed op de prijs van een website. Zeker wanneer je geen standaard website wilt, kunnen de bedragen snel oplopen. Denk dus eerst goed na over je eisen en wensen voor je nieuwe website. Schrijf de must haves en de nice to haves op en ga hiermee naar een webdesign bureau om een website offerte op te vragen.

Leave A Reply