1

Het belang van goede contentmarketing voor lokale bedrijven en een waardevolle tip!

Hoe kun je als lokaal bedrijf goede en succesvolle content produceren voor je website?
En wat is dat eigenlijk precies, goede content vanuit het perspectief van lokale klanten?
Kun je eigenlijk wel content leveren die meerwaarde heeft voor al jouw bezoekers?
Waar ligt precies het snijvlak tussen SEO en content marketing?

Goede content is relevante content
Het woord goed draagt nogal wat vaagheid in zich. Vertrekpunt bij het beantwoorden van deze vraag is altijd het perspectief van de consument, ofwel de bezoeker van jouw website. Hij of zij is degene die online een zoektocht onderneemt naar bepaalde informatie of producten en vormt immers de doelgroep van jouw content. Het antwoord op de vraag wat goede content is, is daarmee eigenlijk best eenvoudig: goede content is content die de informatiebehoefte van de bezoeker vervult, zijn probleem oplost en hem de mogelijkheid biedt om dieper op de materie in te gaan.
Hoe groter de groep voor wie de content interessant is, hoe relevanter de content is en hoe hoger de bezoekersaantallen zullen zijn.
Belangrijk is om deze vraag te stellen:
Welke vragen stellen bezoekers bij een lokale zoekopdracht?
De vragen en zoekopdrachten van online consumenten zijn aan voortdurende verandering onderhevig en zijn ook de laatste jaren alles behalve constant geweest.
Toch zijn vooral de volgende vragen relevant:
• Telefoonnummer?
• Adres?
• Openingstijden?

Dit zijn niet noodzakelijkerwijs de vragen die online het meest gesteld worden, maar wel de vragen die voor hen het meest relevant zijn. Deze vragen worden immers gesteld door consumenten met een hoge koopbereidheid en in hen wil je vanzelfsprekend de meeste moeite investeren.
Belangrijk is dat het antwoord op deze vragen altijd prominent in beeld komt en het liefst is deze in een oogopslag zichtbaar. Veel bedrijven stoppen adres- en contactinformatie weg aan de zij- of onderkant van een pagina. Erg jammer, want daar valt eenvoudig winst te behalen.
Nog veel te weinig is het perspectief van de consument leidend in het tonen van contactinformatie. Dat wordt nog veel te veel gezien als een formaliteit, waarbij er impliciet vanuit wordt gegaan dat de consument bereid is veel moeite te doen om te zoeken naar de juiste informatie. De concurrent, die wel overal zichtbaar is met zijn contactinformatie, is je dan te slim af.
Wil je hier meer over weten of eens een gesprek over dit onderwerp neem dan contact met mij op.