Tijd voor een logo redesign?

Een sterk logo zorgt voor herkenning en vertrouwen bij je doelgroep en heeft positieve invloed op je bedrijf. Maar het is lastig om het de eerste keer meteen goed te doen, vooral voor nieuwe bedrijven die nog hun weg aan het vinden zijn. Bovendien moet je naar verloop van tijd anticiperen op veranderingen in trends, technologie en consumentengedrag. Als je hier geen gehoor aan geeft, dan komt het vermogen van het logo om vertrouwen en geloofwaardigheid op te bouwen in gevaar komen. Dit geldt voor bedrijven die een tijdje geleden zijn begonnen. Vooral als je een logo hebt gemaakt op basis van ontwerptrends die destijds populair waren. Als dit ook voor jou geldt, dan moet je een logo redesign overwegen!

Wanneer een herontwerp overwegen?

Weten wanneer je je logo opnieuw moet ontwerpen, is geen exacte wetenschap. Het is misschien spannend om zoiets belangrijks als het logo te veranderen, maar als je het goed doet dan zijn de resultaten vaak verbluffend!

Dat gezegd hebbende, een herontwerp van een logo is niet iets om licht op te nemen. Als je een trouwe klantenkring hebt opgebouwd of volgers hebt die al aan je logo gewend zijn, moet je voorzichtig zijn. In het ergste geval verlies je de opgebouwde naamsbekendheid en heeft dit negatieve invloed op je verkopen.

Dus als je twijfelt over het opnieuw ontwerpen van je logo, zijn hier 5 vragen die je moet beantwoorden. De antwoorden helpen je om te achterhalen of je moet koesteren wat je hebt of dat het tijd om je logo te veranderen.

Is je publiek veranderd?

Als je merkt dat je je op een nieuw publiek richt, zoals jongere consumenten, dan is het misschien tijd om je huidige logo-ontwerp te veranderen. Vooral als je problemen hebt om contact met hen te maken. Een nieuw bedrijfslogo kan je merk een frisse, moderne uitstraling geven, waardoor je publiek zich met je kan identificeren.

Heb je nieuwe concurrenten?

Het komt vaak voor dat succesvolle bedrijven te maken krijgen met concurrentie van nieuwkomers. Zeker als je het goed doet, dan beweren deze nieuwkomers dat ze beter en moderner zijn. Als je een nieuw logo uitbrengt, dan laat je je klanten zien dat je niet alleen achterover leunt en toekijkt, maar ook bewust met de toekomst bezig bent.

Is je bedrijf uitgebreid of heeft het een nieuwe focus gekregen?

Het komt vaak voor dat bedrijven hun focus uitbreiden of verleggen, zoals het toevoegen van een nieuwe reeks producten of zelfs fuseren met een ander bedrijf. Als je bedrijf op een belangrijke manier is veranderd, overweeg dan om ook je logo te veranderen om die wijzigingen weer te geven.

Ziet je logo er verouderd uit?

Dit is een moeilijke vraag om jezelf te stellen, maar wel een essentiële. De kans is groot dat designtrends aanzienlijk zijn veranderd sinds je logo voor het eerst werd ontworpen. Als je logo in de jaren 90 is gemaakt, is het misschien tijd om mee te gaan met de tijd. Een verouderd logo kan klanten laten denken dat je niet up-to-date bent (of zelfs niet meer bestaat).

Is je logo nog herkenbaar?

Marketingkanalen zijn in de loop der jaren drastisch veranderd. De kans is groot dat je geen tv-commercials ontwikkelt, maar in plaats daarvan internetmarketing gebruikt zoals Facebook, Instagram en PPC-campagnes. Dit betekent dat logo’s ontworpen moeten worden met kleine schermen in gedachten. Een responsive logo is de oplossing, want deze schaalt zich automatisch naar het scherm waarop het gebruikt wordt, zoals mobiele websites en profielfoto’s op sociale media.

Hoe moet je een logo herontwerpen?

Het herontwerpen van een logo is niet zoiets van: ik gooi het in de prullenbak en ik begin opnieuw. Het is vaak zo dat je huidige logo alleen een opfrisbeurt heeft in plaats van een volledig nieuw ontwerp.

Het opfrissen van een logo is niet per se eenvoudiger, maar het is wel minder extreem, want de wijzigingen kunnen minimaal zijn. Je kunt ervoor kiezen om huidige ontwerpelementen te laten terugkeren, het kleurenpallet te vernieuwen en/of het uiterlijk te moderniseren.

Mastercard heeft hun logo in 2016 vernieuwd. Het is een uitstekend voorbeeld van hoe het opfrissen van de ontwerpelementen een aanzienlijke impact kan hebben. Ze hebben hun kleurenpalet behouden en de interactie van de cirkels met elkaar afgezwakt door ze zachtjes te overlappen. Bovendien hebben ze het uiterlijk gemoderniseerd door de typografie van hun naam aan te veranderen en onder het beeldmerk te presenteren.

Maar soms is zelfs een opfrisbeurt gewoon niet genoeg. In sommige gevallen is een volledig herontwerp nodig. Stel jezelf de volgende 2 vragen voordat je begint.

Waarom heeft mijn huidige logo een redesign nodig?

Het moet duidelijk zijn waarom je logo een herontwerp nodig heeft. Als je antwoord is “omdat het zo is”, dan is dat op niets gebaseerd en geen goede reden. Als je geen problemen hebt geïdentificeerd, dan kun je het ook niet oplossen. Lees het onderdeel “Wanneer een herontwerp overwegen?” nog eens door.

Welke elementen van het huidige logo moeten blijven?

Je huidige logo bestaat waarschijnlijk uit een combinatie van elementen: kleuren, typografie en icoontjes of pictogrammen. Ga na welke elementen je graag wilt behouden en waarom, bijvoorbeeld bepaalde huisstijlkleuren of een icoontje dat belangrijk voor je is.

Met welke elementen van mijn logo associëren klanten mij?

Een van de grootste uitdagingen waarmee je te maken krijgt bij het herontwerpen van een logo, is ervoor zorgen dat je de visuele elementen vasthoudt die herkenbaar zijn voor klanten. Mastercard wist dat hun belangrijkste elementen de kleuren en de lay-out waren, en daarom bleven die elementen zo goed als ongewijzigd.

Het herontwerpproces van het logo

Als je al het bovenstaande hebt doorlopen, dan ben je klaar om door te gaan met het opnieuw ontwerpen van je logo. Dit deel lijkt erg op het helemaal opnieuw ontwerpen van een logo, behalve dat je meer informatie en onderzoek hebt om mee te werken.

De belangrijkste factoren waar je rekening mee moet houden zijn de elementen die in het ontwerp verwerkt moeten worden.

Voordat een nieuw huis kan worden gebouwd, moet je diep in de grond graven om de fundering te leggen. Anders valt hij om bij harde wind. Je logo is eigenlijk hetzelfde: als de fundamenten slecht zijn, dan zal het niet goed blijven staan.

Je moet dus eerst je doel van het logo begrijpen. Het logo moet de doelgroep aanspreken en een verpletterende indruk achterlaten. De welbekende eerste indruk is ook hier extra belangrijk.

En houd er rekening mee dat het logo-ontwerp de merkidentiteit moet communiceren. Het is moeilijk voor nieuwe bedrijven om de identiteit en persoonlijkheid van hun merk te laten zien, omdat het tijd kost om er een te ontwikkelen, maar denk er dus goed over na en maak het niet te ingewikkeld.

Nu u uw logo opnieuw ontwerpt, weet u wat de waarden en overtuigingen van uw bedrijf zijn, wat u beter doet dan de concurrentie en wat u uniek maakt. Al deze factoren moeten in uw ontwerp naar voren komen, of het nu gaat om het kleurenpalet dat u kiest of de lettertypestijl die u gebruikt.

Heb je hulp nodig bij het (her)ontwerpen van een logo

Wil jij je logo aanpassen of laten vernieuwen? Wil je een bestaand logo opfrissen of laten herontwerpen? Of zelfs een compleet nieuw logo? Dan ben je bij ons op de juiste plek. Wij denken graag met je mee! Misschien is het ook eens goed om te kijken naar een vernieuwde huisstijl? Het is belangrijk om up to date te blijven. Neem contact met ons op voor meer informatie.

Gastblog mede mogelijk gemaakt door Jeroen van Promoboer